A l’encalç del cinema (III)
Alice Guy, la primera cineasta
El cinema naix «fotografiant» la realitat en moviment, tot i que, de vegades, la manipule en ocasions (El regador regat), ja que, inicialment, amb això n’hi havia prou per sorprendre l’espectador. Però la ficció, la mentida, la fantasia, l’engany… la base de totes les històries, encara era absent de la pantalla. La seua introducció s’atribueix, amb justícia, a Georges Méliès que, amb el seu Voyage dans la lune (1902), ens va portar les històries que «no podien passar» en la realitat, l’essència del cinema que hem conegut, coneixem i coneixerem.
Però abans del mateix Méliès ja ho havia fet Alice Guy amb un curt d’un minut escàs de durada realitzat el 1896 (la primera projecció pública s’havia produït el 28 de desembre de l’any anterior) i titulat La fée aux chous (La fada de les cols), que iŀlustrava un conte tradicional francès segons el qual els xiquets, en comptes de portar-los la cigonya (com a Espanya), naixen entre les cols. El curt és un pla general frontal en el qual una dona, una suposada fada, va traient nadons d’un camp de cols. L’impossible havia arribat a la pantalla.
Alice Guy tenia llavors poc més de 20 anys i havia acompanyat, en qualitat de secretària, el seu cap, Leon Gaumont, llavors propietari d’una botiga de material fotogràfic a París i amb el temps un dels majors productors de cinema francès, a la primera projecció professional que els Lumière van fer de la seua primera peŀlícula, La sortie des ouvriers des usines Lumière à Lyon Monplaisir, el 22 de març de 1895, a la Société d’Encouragement à l’Industrie Nacional a París.
Leon Gaumont es va adonar de les possibilitats del nou invent, tot i que inicialment orientà el negoci a la venda d’aquests cinematògrafs, de manera que les peŀlícules que filmava només eren «demostracions» per als potencials compradors. Va ser Alice Guy que li va proposar de realitzar algunes escenes que interpretarien amics seus. La resposta de Leon Gaumont va ser afirmativa… sempre que això no suposara desatendre les seues obligacions com a secretària. D’aquesta manera, en un negoci al qual encara no se li veia cap futur, una secretària va poder ser pionera de cinema i realitzar La fée aux chous, la peŀlícula que obria les portes de la ficció a la pantalla.
La fada de les cols va tenir tant èxit que Leon Gaumont, descobrint aquesta altra aplicació comercial del nou invent, va encarregar a Alice Guy la producció de curtmetratges i ja a l’Exposició Universal de 1900, celebrada a París, s’hi van projectar diverses peŀlícules de la marca Gaumont i s’hi va atorgar un premi a Alice Guy.
Pedro Uris