Les nostres paraules. Estiu 2025

Les nostres paraules. Arruixar

Ja tenim ací l’estiu ha arribat ben fort, temps de vacances, de festes i de buscar l’ajuda de l’aigua per poder suportar la caloreta i per això he triat la paraula ARRUIXAR.

El nostre diccionari diu:

  1. Escampar aigua o un altre líquid amb la mà, amb una ruixadora o amb un altre utensili de manera que caiga mb forma de pluja sobre algú o alguna cosa.
  2. Banyar (alguna cosa) tirant damunt un raig d’aigua.
  3. Escampar una quantitat de grans o d’una substància en pols de manera que es dissemine (sobre algú o alguna cosa)
  4. Reprendre, reptar.
  5. En pilota valenciana, colpejar (la pilota) de manera impulsiva i violenta.

El DIEC diu que és la forma alternativa a ruixar.

Al DCVB trobem: Arruixar o ruixar

  1. Remullar una cosa tirant-li el líquid a gotes o a raig prim (Cat., Val., Eiv.)
  2. Engegar, fer fugir a crits o a colps (Tortosa, Mallorca)
  3. Renyar fort, donar un aixabuc ( Val.)

Etimologia: en l’accepció 1 del llatí roscidare “cobrir de rou” cast.: rociar per a la 2 és més probable que siga derivat de la interjecció arruix, usada per a fer fugir animals, infants, etc.

I així diem:

Arruixa el carrer! Arruixa les plantes!
Arruixa el pastís amb sucre!
Arruixa i no faces fang! S’usa per a recomanar que les coses es facen bé, amb mirament i amb moderació
Arruixa, que plou! S’usa com a resposta a una reprimenda o per a mostrar que algú no fa cas del que li diuen o del que li ordenen.

I de sinònims hi ha un fum:

1- Arrossar, banyar, esbrufar, esguitar, esquitxar, mullar, nebulitzar, polvoritzar, remullar, ruixar, xopar…
2- Aüixar, desbandar, esbarrar, expulsar, fer fugir, ventar…

Pasqu Martínez

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *